All for Joomla All for Webmasters

Jak złożyć zamówienie?

Zamówienia prosimy składać drogą mailową pod adresem nadbor@fomt.pl

W treści wiadomości powinien znaleźć się tytuł publikacji, ilość zamawianych sztuk, wybrany sposób płatności oraz adres do wysyłki. 
Koszt przesyłki wynosi 15zł.

Akceptujemy płatność z góry przelewem bądź gotówką przy odbiorze
(za zaliczeniem pocztowym).

Nr konta FOMT:
46 2030 0045 1110 0000 0398 0060

okladka kultura

 70 lat temu na Dolnym Śląsku pojawiły się polskie skrzydła. 2 sierpnia 1945 r. Władysław Dziergas wykonał w Jeżowie Sudeckim pierwszy lot, 18-23 listopada Jeżów gościł uczestników I Ogólnopolskiej Konferencji Szybowcowej, Tzw. Sejmik Szybowników na wiele lat wytyczył kierunki rozwoju sportów lotniczych i modelarstwa lotnicznego w Polsce.

 

 

 

pionierzy Fundacja Otwartego Muzeum Techniki zamierza wydać słownik Polaków, pionierów lotnictwa, pracę Stanisława Januszewskiego, autora m.in. Wynalazków lotniczych Polaków 1836-1918, Tajnych wynalazków lotniczych Rosja 1870-1917, monografii Witolda Jarkowskiego, inżyniera – aeronauty, 1875-1918.

Słownik będzie dwuczęściowy, część druga, publikowana będzie w 2017 r. Obejmie ok. 700 Polaków walczących w siłach powietrznych państw Ententy i Centralnych, znacząco więcej od znanych historiografii polskiej.

Część pierwsza, pod roboczym tytułem „Polacy – pionierzy lotnictwa, 1846-1918” poda biogramy ok. 1300 Polaków („cywili”) czynnych na polu aeronautyki i lotnictwa w latach 1646-1918. Blisko 70% nazwisk po raz pierwszy pojawi się w piśmiennictwie polskim. Słownik wydamy w dwu tomach w drugiej połowie roku 2016.

Do 30 lipca 2016 przyjmujemy wpłaty subskrypcji na część pierwszą, w wysokości 150 zł. płatne na konto Fundacji: BGŻ SA I/O Wrocław, nr 46 2030 0045 1110 0000 0398 0060. Wszyscy subskrybenci otrzymają egzemplarz książki. Na pierwszych jej stronach zostaną też wskazani. Zapraszamy do współpracy.

 

 

 

2Opowiadając o dziejach wojskowego zespołu pilotażowego „Romb” stworzonego przez mjr pil. Władysława Hermaszewskiego (1928 – 2002) i działającego we Wrocławiu w latach 1958 – 1963 Andrzej Paściak czerpie ze źródeł wojskowych, prasy wojskowej i cy-wilnej, a przede wszystkim ze wspomnień i relacji świadków historii, pilotów i bohaterów zespołu akrobacji lotniczej uprawianej na bojowych samolotach odrzutowych.

Czytaj więcej: Wrocławski wojskowy zespół pilotażowy 1958-1963, Andrzej Paściak, Wrocław 2015

4Tom 3 studiów zawiera prace prezentowane w 2014 roku na spotkaniach Dolnośląskiej Akademii Lotniczej prowadzonej przy Fundacji Otwartego Muzeum Techniki, z udziałem Klubu Lotników LOTECZKA, Jeleniogórskiego i Wrocławskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Zdecydowaliśmy, że w publikacji zwartej tych prac utrzymamy ich porządek zgodny z harmonogramem spotkań, na których były prezentowane. Jest ich ledwie 12.

Czytaj więcej: Dolnośląska Akademia Lotnicza, red. S. Januszewski, Wrocław 2015

b3b9605136b9ab83d4336c159a28dc9c

Tadeusz Kaczmarek – po Powstaniu Poznańskim 1956 roku podjął pracę w Wyczynowej Szkole Szybowcowej w Jeżowie Sudeckim w Aeroklubie Jeleniogórskim, od lat 60. XX w., przez wiele lat, kierując ich pracą. W 1957 r. został Samolotowym Mistrzem Polski juniorów, a w 1962 – seniorów. Posiada Złotą Odznakę Szybowcową z trzema diamentami. Przez 28 lat był prezesem Jeleniogórskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Za działalność na polu lotnictwa został wyróżniony dyplomem im. Paula Tissandiera Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI oraz najwyższym polskim wyróżnieniem lotniczym Błękitnymi Skrzydłami. Na szybowcach wylatał 1680 godzin, a na samolotach 4822.

Czytaj więcej: Tadeusz Kaczmarek, Staniław Błasiak, Lotnictwo Kotliny Jeleniogórskiej, t. I, Wrocław 2015

78725b3bdd50e9255b922fd1a8743132

Urodzony w 1921 roku w Poznaniu, w rodzinie pochodzącej ze Lwowa. Szkoły kończył w Poznaniu, w pełni oddany harcerstwu. W czasie II wojny światowej żołnierz Polskiego Państwa Podziemnego, w czasie Powstania Warszawskiego walczył na Mokotowie, w szeregach legendarnego pułku Baszta. Po upadku Powstania, osadzonyw obozach pracy przymusowej, pracował w sztolniach i kamieniołomach w Ebensee, a następnie w Kirchbichl (Austria).  

Czytaj więcej: Adam Skarbiński, Dzieje lotnictwa na Podbeskidziu 1932 – 2000, Wrocław 2015

2

Autor przeprowadzi nas w dzieje aeronautyki i lotnictwa we Wrocławiu, od pierwszego wzlotu balonu w maju 1789 do czerwca roku 2010, do dnia rozformowania ostatniej eskadry lotniczej stacjonującej w Strachowicach. Po raz pierwszy w piśmiennictwie polskim sporo miejsca poświęca pionierskiej epoce rozwoju lotnictwa w mieście, jak również burzliwemu okresowi lotniczych przemian w latach 1914-1945. Prowadzi dalej ku bogatej historii eskadr, pułków i wyższych struktur organizacyjnych polskiego lotnictwa wojskowego stacjonujących we Wrocławiu.

Czytaj więcej: Lotnictwo Wojskowe we Wrocławiu 1911-2010, A. Paściak, 2014

odra pys

Jan Pyś roztacza szeroką panoramę aktywności człowieka z rzeką związaną, pracy której owoce zniweczyła druga wojna światowa i wieloletni stan „zimnej wojny”, który z rzeki łączącej Śląsk z Europą uczynił barierę, od świata Polskę izolującą. To tylko jeden z czynników powodujących gospodarczą i kulturową degradację Odry i dobrze, że autor ku tej prostej i atrakcyjnej dla współczesnej polityki historycznej Polski problemów Odry nie ograniczył. Przeciwnie, na plan pierwszy wybił kwestie związane z kształtowaniem odrzańskich programów, czynników sprzyjających ich rozwojowi, wdrażaniu, polityce gospodarczej i technicznej państw nadodrzańskich.

Czytaj więcej: Odra. Rzecz o żegludze i polityce. Tom I i II, J. Pyś, 2014
Do góry